
Vanaf 1 januari 2026 worden in Rusland meer dan 60 nieuwe verkeersborden en -platen ingevoerd volgens de vernieuwde GOST. We lichten de belangrijkste innovaties toe: scooters, ecologische zones, nieuwe stoplijnen, parkeerborden en de veiligheid van voetgangers.
Vanaf begin 2026 zal een vernieuwde nationale standaard voor verkeersorganisatie in Rusland van kracht worden. In het kader van deze standaard worden meer dan 60 nieuwe verkeersborden en informatieve platen geïntroduceerd. Deze veranderingen zijn ontwikkeld om de verkeersregels aan te passen aan de moderne realiteiten: de opkomst van persoonlijke mobiliteitsmiddelen (elektrische scooters en dergelijke), het verhogen van de veiligheid voor voetgangers, rekening houdend met ecologische vereisten en het optimaliseren van het verkeer in complexe stedelijke omstandigheden. Veel van de innovaties zijn al getest in Moskou en hebben hun effectiviteit bewezen. Hieronder bekijken we de belangrijkste wijzigingen en leggen we uit wat ze betekenen voor bestuurders.
Redenen en doelen voor de update van de standaard
De grootschalige update van verkeersborden wordt uitgevoerd in het kader van de nieuwe GOST R 52290-2024, die een modernere en gedetailleerdere navigatiesysteem introduceert. De afgelopen jaren zijn er nieuwe typen weggebruikers opgekomen – van elektrische scooters tot monocycle – en is er behoefte ontstaan aan een preciezere regulering van hun aanwezigheid. Het doel van de hervorming is om de verkeersinfrastructuur begrijpelijk en veilig te maken voor alle deelnemers: automobilisten, voetgangers, fietsers en gebruikers van persoonlijke mobiliteitsmiddelen. Daarnaast worden ecologische taken en het efficiënte gebruik van stedelijke ruimte in overweging genomen. De nieuwe standaard is ongeveer drie jaar ontwikkeld met de medewerking van specialisten van het Moskouse Centrum voor Verkeersorganisatie, om de nieuwste ervaringen en de kenmerken van Russische wegen in aanmerking te nemen.
Borden voor elektrische scooters en nieuwe transportmiddelen
Een van de belangrijke innovaties is de introductie van aparte borden die zijn gericht op persoonlijke mobiliteitsmiddelen (PMM), waaronder elektrische scooters, gyroscooters, monocycle en dergelijk vervoer. Voorheen werd het verkeer van dergelijke apparaten alleen gereguleerd door algemene regels, maar vanaf 2026 worden speciale aanduidingen ingevoerd. Zo kunnen er borden verschijnen die de doorgang van elektrische scooters in bepaalde gebieden (voetgangersstraten, parken) verbieden of, omgekeerd, de doorgang van PMM op aangewezen rijstroken toestaan. Deze aanwijzingen integreren eigenaren van elektrische scooters in het algemene verkeerssysteem en stellen duidelijke kaders vast: waar je met elektrisch vervoer kunt rijden en waar je moet afstappen. Dit zal de veiligheid van zowel PMM-gebruikers als de omringende voetgangers en automobilisten verhogen.
Ecologische aspecten van verkeer
De vernieuwde standaard houdt ook rekening met ecologische factoren. In de context van de strijd voor schone lucht op de stedelijke wegen zullen er in de toekomst borden verschijnen die verband houden met het beperken van schadelijke emissies. Zo kunnen er aanduidingen voor "ecologische zone" worden ingevoerd, waar alleen ecologisch vervoer toegang heeft – bijvoorbeeld elektrische voertuigen of voertuigen met een hoge milieuclassificatie. Dergelijke borden zullen bij de toegang tot gebieden worden geplaatst die bijzondere bescherming van het milieu vereisen, om het niveau van luchtvervuiling te verlagen. Bovendien kunnen nieuwe pictogrammen bestuurders informeren over nabijgelegen oplaadstations voor elektrische voertuigen of andere ecologisch belangrijke objecten. Het rekening houden met ecologie in het systeem van verkeersborden is bedoeld om groenere gewoonten op de weg te stimuleren en steden gebruiksvriendelijker te maken voor ecologisch vervoer.
Veiligheid van voetgangers: bord "Dove voetgangers"
Veel aandacht wordt besteed aan de bescherming van de meest kwetsbare verkeersdeelnemers – voetgangers. Vanaf 2026 wordt er een nieuw waarschuwingsbord geïntroduceerd om de veiligheid van mensen met gehoorbeperkingen te verhogen. Dit is een speciale plaat "Dove voetgangers", die vóór voetgangersoversteekplaatsen zal worden geplaatst nabij locaties waar vaak slechthorende burgers voorkomen (bijvoorbeeld bij scholen voor dove kinderen of gespecialiseerde medische centra). Dit bord signaliseert aan bestuurders dat sommige voetgangers mogelijk het naderende voertuig of het verkeersgeluid niet horen, waardoor extra voorzichtigheid vereist is. Eerder bestond er een soortgelijk bord "Blinde voetgangers" om te waarschuwen voor blinde voorbijgangers; nu is er een soortgelijke aanduiding voor slechthorenden toegevoegd. Deze maatregel zal de verkeersomgeving inclusiever maken en de verantwoordelijkheid van bestuurders voor aandachtig gedrag in drukke gebieden met mensen met speciale behoeften benadrukken.
Oplossingen voor complexe stedelijke omstandigheden
In drukke stedelijke omstandigheden zijn de nieuwe normen gericht op het verbeteren van de organisatie van het verkeer en het gemak voor bestuurders. Onder de belangrijkste veranderingen:
- Verticaal bord "Stoplijn": wordt geïntroduceerd daar waar gebruikelijke horizontale markeringen niet kunnen worden aangebracht. Dit bord bestaat uit een plaat met het opschrift "STOP", verticaal geplaatst, en geeft de plaats aan waar je moet stoppen voor een verkeerslicht of kruispunt. Nu zal de bestuurder, zelfs bij afwezigheid van markeringen, duidelijk begrijpen waar hij moet stoppen, wat vooral belangrijk is op complexe kruispunten.
- Bord 6.2.1 "Aanbevolen snelheid voor hobbels": een nieuw informatief bord dat een veilige snelheid adviseert bij het passeren van een "drempel" (kunstig oneffenheid). Het is de bedoeling om dit bord vóór de hindernis te plaatsen, waarbij wordt aangegeven met welke maximale snelheid het het beste kan worden gepasseerd (bijvoorbeeld 20 km/u). Deze vernieuwing helpt bestuurders de slijtage van voertuigen te verminderen en het comfort van passagiers te verhogen door tijdig de snelheid te verlagen voor de hobbel.
- Nieuwe parkeerstandaarden: de afmetingen van parkeerplaatsen worden herzien. De breedte van één parkeerplaats langs de rijbaan wordt verminderd van 2,5 naar 2,25 meter. Hierdoor kan de stad de ruimte op de straten efficiënter gebruiken – meer voertuigen passen op hetzelfde oppervlak. Hoewel parkeren iets krapper zal worden, kan het totale aantal beschikbare plaatsen toenemen, wat relevant is voor drukke centra van grote steden.
Geupdate pictogrammen en informatieve platen
Naast compleet nieuwe borden wordt er gewerkt aan de uitbreiding van een aantal vertrouwde aanwijzingen met extra symbolen. Dit zal in eerste instantie het bord "Betaalde parking" betreffen. Bij de bestaande aanduiding voor parkeren zullen pictogrammen worden toegevoegd die de betaalmethoden uitleggen: bijvoorbeeld een speciaal symbool voor betaling via een mobiele applicatie, een ander voor betaling via SMS, enzovoort. Deze grafische elementen zullen op de platen samen met het parkeerbord worden weergegeven, zodat bestuurders onmiddellijk de beschikbare betaalmethode voor die parkeerplaats zien. Deze vernieuwing maakt de informatie visueel duidelijker en vermindert de kans op misverstanden of overtredingen van de betalingsregels. Vergelijkbare aanvullende borden kunnen ook verschijnen – al deze zijn bedoeld om zoveel mogelijk informatie direct op het verkeersbord te geven, zonder de bestuurder met overbodige tekst te overladen.
Pilottesting en implementatie in het hele land
Veel van de genoemde innovaties hebben al een proefperiode in echte omstandigheden doorstaan. In Moskou begon het experimenteel gebruik van sommige nieuwe borden lang voor de officiële invoering – in de hoofdstad werden pilotprojecten uitgevoerd in het kader van de lokale standaard, om de effectiviteit van de innovaties te evalueren. Succesvolle testresultaten hebben geleid tot de opname van deze oplossingen in de federale GOST en de verspreiding ervan in heel Rusland. Vanaf 1 januari 2026 worden de nieuwe vereisten verplicht voor alle regio’s: de verkeersdiensten zullen vernieuwde borden installeren in steden en op wegen, waarbij ze geleidelijk de oude navigatie vervangen of aanvullen.
Wat betekenen de wijzigingen voor bestuurders
Het invoeren van meer dan 60 nieuwe borden en symbolen is een significante wijziging van de regels, daarom is het voor alle verkeersdeelnemers belangrijk om zich voor te bereiden. Automobilisten, motorrijders, fietsers en gebruikers van elektrische scooters wordt aangeraden om vooraf kennis te nemen van de nieuwe aanduidingen, zodat ze vanaf de eerste dag zelfverzekerd op de weg kunnen navigeren. Dit geldt vooral voor degenen die vaak door steden rijden: nieuwe borden kunnen op bekende routes verschijnen, wat vereist dat ze hun snelheid of gedragswijze aanpassen.
Hier zijn enkele tips om de veranderingen goed tegemoet te treden:
- Bestudeer de officiële documenten: raak vertrouwd met de vernieuwde verkeersregels of methodologische handleidingen van de verkeersdienst, waarin alle nieuwe borden zijn opgesomd en beschreven. Vroegtijdige studie helpt om verwarring in een echte situatie te vermijden.
- Wees alert op de weg: in de eerste weken van januari 2026 is het extracluie aandachtig om te letten op de installatie van nieuwe borden op je route. Als je een onbekend symbool ziet – verlaag dan je snelheid en handel voorzichtig, gebaseerd op de vermoedelijke betekenis daarvan (deze is meestal intuïtief duidelijk) of aanwijzingen van de navigator.
- Houd rekening met nieuwe regels voor PMM: als je een elektrische scooter of een ander persoonlijk apparaat gebruikt, ontdek dan waar je kunt rijden rekening houdend met de nieuwe beperkingen. De introductie van speciale borden voor PMM betekent dat het negeren van deze aanwijzingen kan leiden tot boetes of gevaarlijke situaties.
De aanstaande hervorming van verkeersborden is een stap naar een modern en veilig transportsysteem. De nieuwe borden verhogen de informativiteit van de weg, rekening houdend met de realiteiten van vandaag: van mobiele applicaties en elektrische scooters tot ecologische zones. Voor bestuurders en voetgangers betekent dit meer duidelijke spelregels op de weg. Het belangrijkste is om aandachtig kennis te nemen van de veranderingen en de vereisten van de nieuwe borden na te leven: dan zal de overgang naar de vernieuwde standaarden vreedzaam verlopen en voordelen opleveren voor alle verkeersdeelnemers.