
Buitenlandse overheidschulden aan Rusland stijgen tot $33,1 miljard - een recordhoogte in 26 jaar. Analyse van de grootste schuldenlanden, de rol van de GOS en investeringsrisico's voor wereldwijde investeerders.
In 2024 is de buitenlandse schuldenlast aan Rusland met $2,6 miljard gestegen en bedraagt nu $33,1 miljard - het hoogste niveau sinds 1998. Deze schatting komt van de Wereldbank, die aangeeft dat de Russische leningen aan buitenlandse partners actief toenemen ondanks sanctiedruk. Moskou is uitgegroeid tot een opvallende kredietgever voor een aantal ontwikkelingslanden, terwijl het de verstrekking van overheidleningen en exportkredieten vergroot.
Volgens de Wereldbank hadden eind 2024 38 landen schulden aan Rusland. Voor het eerst in tientallen jaren was de grootste schuldenaar geen GOS-land: Bangladesh heeft Wit-Rusland ingehaald en staat nu op de eerste plaats met een schuld van $7,8 miljard. De schuld van Wit-Rusland is in dit kader gedaald tot $7,6 miljard, waardoor het naar de tweede positie is verplaatst. De top vijf van grootste leners omvat tevens India ($4,9 miljard), Egypte ($4,1 miljard) en Vietnam ($1,4 miljard).
Nieuwe recordhoogte van de schuldenlast en historische context
De omvang van de externe schulden aan Rusland heeft een recordwaarde bereikt in de post-Sovjetperiode. De vorige piek vond plaats in 1998, toen de schuld van buitenlandse landen ongeveer $38 miljard bedroeg. In de late jaren '90 was echter een aanzienlijk deel van dit bedrag een erfenis uit de Sovjetperiode, dat later werd herstructureerd of afgeboekt. In de jaren 2000 heeft Moskou een grootschalige schuldenkwijtschelding voor ontwikkelingslanden uitgevoerd - naar schatting werd meer dan $100 miljard kwijtgescholden aan landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika in het kader van initiatieven voor schuldverlichting en het versterken van diplomatieke banden.
Dankzij de kwijtscheldingen van oude schulden is de totale schuld aan Rusland aanzienlijk gedaald tot de jaren 2010. De huidige stijging tot $33 miljard is voornamelijk het gevolg van nieuwe leningen die Rusland in het afgelopen decennium heeft verstrekt. In tegenstelling tot de Sovjetperiode zijn moderne leningen specifiek gericht - ze worden aangewend voor de financiering van specifieke projecten en ter ondersteuning van bondgenoten. Op deze manier weerspiegelt de huidige recordhoogte van de schulden de toegenomen rol van Rusland als kredietgever in nieuwe geopolitieke omstandigheden.
Top 5 grootste schuldenaars van Rusland
Een aanzienlijk deel van de schuldenlast is geconcentreerd in enkele landen. Aan het einde van 2024 was bijna 80% van de totale schuld aan Rusland afkomstig van de vijf grootste leners. De leiders zijn als volgt:
- Bangladesh - $7,8 miljard (stijging van $1,2 miljard in een jaar)
- Wit-Rusland - $7,6 miljard (daling van $125 miljoen in een jaar)
- India - $4,9 miljard (stijging van $799 miljoen in een jaar)
- Egypte - $4,1 miljard (stijging van $815 miljoen in een jaar)
- Vietnam - $1,4 miljard (geen verandering in een jaar)
Ter vergelijking heeft de kleine eilandstaat Grenada de laagste schuld aan Rusland - slechts ongeveer $2.000, wat wijst op een volledige aflossing of een symbolisch karakter van de verplichtingen. Het contrast tussen de grootste en de kleinste schuldenaars benadrukt de concentratie van de Russische kredietportefeuille: de twee grootste landen (Bangladesh en Wit-Rusland) zijn samen goed voor bijna de helft van de totale schuld aan Rusland.
GOS-landen: de betekenis van buren en bondgenoten
Tot voor kort stonden de GOS-landen aan de top van de schuldenarenlijst van Rusland. Wit-Rusland was lange tijd de grootste schuldenaar en trok regelmatig Russische leningen aan ter ondersteuning van de begroting en uitvoering van gezamenlijke projecten. De huidige tweede plaats ($7,6 miljard schuld) weerspiegelt de voortzetting van nauwe financiële relaties tussen Minsk en Moskou, hoewel een lichte daling van de schuld in 2024 laat zien dat Minsk begonnen is met het aflossen van een deel van zijn verplichtingen.
Andere landen in de post-Sovjet ruimte hebben aanzienlijk lagere schulden aan Rusland. Zo heeft Oezbekistan in 2024 zijn schuld slechts met $39 miljoen vergroot - waarschijnlijk door het benutten van nieuwe kredietlijnen voor infrastructuurprojecten. De Kaukasuslanden hebben hun schulden praktisch afgebouwd: Georgië heeft bijvoorbeeld in 2025 zijn resterende historische schuld aan Rusland volledig afgelost. Over het geheel genomen is het aandeel van GOS-landen in de totale externe schuld aan Rusland gedaald, terwijl het plaats heeft gemaakt voor landen in Azië en Afrika. Voor belangrijke bondgenoten zoals Wit-Rusland blijven Russische leningen echter cruciaal.
Exportprojecten en strategische belangen
De stijging van de schuldenlast van landen aan Rusland is het gevolg van een gerichte kredietverleningspolitiek, die zowel economische als geopolitieke doelen dient. Een aanzienlijk deel van de Russische kredieten is gekoppeld aan specifieke projecten: bijvoorbeeld de bouw van kerncentrales. Bangladesh heeft financiering van Rusland ontvangen voor de bouw van de kerncentrale 'Rooppur' - dit verklaart de snelle stijging van haar schuld met bijna 19% in een jaar. Evenzo verhoogt Egypte de lening voor het project van de kerncentrale 'El-Dabaa' en andere infrastructuur, wat leidde tot een stijging van zijn schuld met 24% in 2024. Dergelijke projecten zorgen voor grote exportcontracten voor Russische bedrijven (met name 'Rosatom') en een langdurige aanwezigheid op de markten van partnerlanden.
Een andere drijfveer zijn de kredieten voor de aankoop van Russische producten, vooral wapens. India, een traditionele koper van Russische militaire apparatuur, heeft zijn schuld in het afgelopen jaar met bijna $800 miljoen verhoogd, waarschijnlijk in het kader van de betaling voor leveringen van luchtverdedigingssystemen en andere technieken met uitgestelde betaling. Evenzo hebben Vietnam en Egypte in eerdere jaren staats-exportkredieten ontvangen voor militaire uitrusting. Door buitenlandse klanten te financieren, ondersteunt Moskou de export van zijn hoogwaardige technologieën en versterkt het de defensie-technische samenwerking.
Financiële risico's en investeringsaspecten
Voor Rusland is het verstrekken van leningen aan andere landen een vorm van investering, hoewel het risico's met zich meebrengt. Leningen worden doorgaans verstrekt onder gunstige voorwaarden: bijvoorbeeld leningen voor kerncentrales hebben een lange aflossingsperiode en relatief lage rentes. Dit helpt partners hun schuld te beheren, maar betekent gematigde opbrengsten voor de kredietgever zelf. Desondanks zijn dergelijke leningen gekoppeld aan toekomstige leveringen van brandstof, onderhoud van apparatuur en andere gerelateerde diensten, wat voor Russische bedrijven zorgt voor langdurige winstbronnen.
Echter, de risico's van wanbetaling blijven bestaan. Sommige kredietnemers ondervinden een hoge schuldenlast en economische moeilijkheden. Egypte bijvoorbeeld, kampt met een tekort aan valuta, en de economie van Wit-Rusland is sterk afhankelijk van steun uit Moskou. In het geval van wanbetalingen of de noodzaak voor herstructurering zou de Russische begroting de kosten moeten dragen, zoals eerder is gebeurd met de schulden van verschillende landen. Tot nu toe is het totale volume van dergelijke activa ($33 miljard) echter niet kritiek voor de Russische economie (minder dan 2% van het BBP), maar neemt het merkbaar toe. Voor investeerders is het belangrijk om in gedachten te houden dat de toename van externe leningen deel uitmaakt van Rusland's strategie om invloed te versterken, wat hogere kosten met zich meebrengt in de vorm van vastgelegd kapitaal en potentiële verliezen bij ongunstige ontwikkelingen.
Vooruitzichten: verdere groei van het kredietportefeuille
Aan de hand van de begrotingsplannen heeft Rusland niet de bedoeling om de externe kredietverlening te verlagen. Voor de jaren 2026-2028 is in de federale begroting ongeveer 1,8 biljoen roebel (ongeveer $18,5 miljard) gereserveerd voor het verstrekken van overheid- en exportkredieten aan externe landen - dit is 14% meer dan eerder was gepland. Deze middelen zullen voornamelijk worden aangewend voor "vriendelijke" landen, ter financiering van infrastructuurprojecten, leveringen van apparatuur en andere behoeften.
Als alle geplande leningen worden gerealiseerd, kan de totale schuld aan Rusland binnen een paar jaar nieuwe historischehoogtes bereiken, wat de niveaus aan het eind van de jaren '90 kan overtreffen. Dit zal de aanwezigheid van Moskou in de economieën van zijn partners versterken, maar verhoogt tegelijkertijd de potentiële risico's van wanbetalingen. Voor wereldwijde investeerders is het van belang deze dynamiek te volgen: de uitbreiding van het Russische kredietportefeuille weerspiegelt een herschikking van financiële invloeden wereldwijd - van traditionele westerse donoren naar nieuwe kredietgevers, zoals Rusland en China. Voor schuldenlanden worden Russische leningen een alternatieve bron van ontwikkeling, terwijl ze voor Moskou een instrument vormen van "zachte macht" en uitbreiding van economische invloed.