Vaten wachten aan de kust

/ /
Vaten olie wachten aan de kust: wat verwacht de markt?
1

De zee-export van olie uit de Russische Federatie is tot het minimum gedaald sinds het begin van 2025

In de context van de aanpassing aan de Amerikaanse sancties tegen LUKOIL en Rosneft is de zee-export van olie uit de Russische Federatie halverwege november gedaald tot 291.000 ton per dag, wat het laagste niveau sinds het begin van 2025 markeert. Tegelijkertijd blijven de vrachtprijzen voor het vervoeren van grondstoffen uit de Russische Federatie stijgen, en in sommige richtingen zijn ze tot jaarlijkse hoogtepunten gestegen.

De zee-export van olie uit de Russische Federatie is van 10 tot 16 november met 12,7% gedaald ten opzichte van de voorgaande week, tot 291.000 ton per dag, blijkt uit het overzicht van het Centrum voor Prijshandelsindexen (CPI). Dit is het laagste niveau dit jaar.

De grootste daling vond plaats in de haven van Primorsk, waar de belading in een week met 73,2% is gedaald tot 43.000 ton per dag. In totaal zijn er drie Aframax-tankers met een laadvermogen van 100.000 ton vanuit Primorsk vertrokken: één naar Turkije, één naar Egypte en één naar een onbekende bestemming. Bovendien zijn er vanwege een incident van 14 tot 17 november geen ladingen van Russische olie geregistreerd in de haven van Novorossiysk.

De daling van de exportvolumes wordt door het CPI aangeduid als een gevolg van de herstructurering van handelsprocessen bij sommige bedrijven. Analisten hebben eerder aangegeven dat deze noodzaak kan ontstaan door de Amerikaanse sancties tegen LUKOIL en Rosneft. Volgens gegevens van S&P Global Commodities at Sea (CAS) hebben China en India, de twee grootste kopers van Russische olie, de afgelopen weken hun import van grondstoffen uit het Midden-Oosten en uit de Atlantische Oceaan verhoogd als gevolg van de verstrenging van de sancties tegen de Russische Federatie.

De stijging van de risico-opslag en de mondiale stijging van de vraag naar Suezmax-tankers van 135.000 ton hebben de tarieven voor het vervoer van Russische olie van Novorossiysk naar West-Indië met 1,2% doen stijgen tot $8,6 per vat, zo blijkt uit berekeningen van het CPI. Het transport van olie van de havens in de Azov-Zwarte Zee naar Turkije is met 2,8% gestegen tot $5,1 per vat, terwijl de prijzen in de richting van West-Indië met 3,2% zijn gestegen tot $8,8 per vat, volgens het CPI. De wereldindex voor Suezmax bedroeg op 17 november $63.130 per dag, wat 1,7 keer meer is dan begin oktober, volgens S&P Global.

Marktdeelnemers melden, volgens het CPI, een afname van de beschikbare vrije tonnage van Griekse scheepseigenaren. Griekenland was lange tijd, feitelijk, de enige jurisdictie binnen de EU die schepen bezat die Russische olie vervoerden, zegt de directeur van Open Oil Market, Sergey Tereshkin. Een andere uitzondering was Malta, maar de volumes transporten door Griekse tankers waren aanzienlijk hoger, voegt hij toe.

Een deel van de Amerikaanse sancties, geïntroduceerd eind oktober, treedt op 21 november in werking, waardoor scheepseigenaren de risico-opslagen voor het vervoer van Russische olie blijven verhogen. Het CPI legt uit dat potentiële problemen in de loshavens bij het niet naleven van levertijden kunnen leiden tot grote financiële verliezen. Maar, merken analisten op, de beslissende factor voor de stijging van de vrachtprijzen zal de wereldwijde trend van stijgende kosten voor maritieme logistiek zijn, veroorzaakt door seizoensgebonden vraag.

Igor Yushkov, expert aan de Financiële Universiteit van de Russische Federatie, gelooft dat de transportkosten voor Russische olie hun piek hebben bereikt. Maar het CPI voorspelt dat de recordtarieven voor Suezmax tegen het einde van het jaar opnieuw kunnen worden bereikt. Het proces van het vervangen van een deel van de olie waarop de sancties van toepassing zijn, zal een extra vraag naar tankers creëren, citeert CAS Giovanni Gavarone van Maersk Tankers.

Tot het einde van 2025 zullen de volumes van de zeeleveringen van olie uit de Russische Federatie ook afhangen van de perceptie door de importerende landen van de risico's die samenhangen met de sancties, meent Sergey Tereshkin. Volgens hem is de recente beslissing van het Amerikaanse ministerie van Financiën, onder toezicht van de Foreign Assets Control, om de termijn voor LUKOIL voor het afbouwen van buitenlandse activiteiten te verlengen - een goed teken dat kopers kunnen beschouwen als een teken van verzachting van de bijbehorende risico's. En het CPI gelooft dat de stijging van de vrachtprijzen voor Russische olie wereldwijde vervoerders zal aantrekken, waaronder Griekse, Chinese en scheepseigenaren uit de VAE.

Vice-premier Alexander Novak verklaarde op 19 november dat de Amerikaanse sancties tegen Rosneft en LUKOIL geen invloed hebben gehad op de olieproductie in de Russische Federatie. In november groeit de olieproductie in het land iets sneller dan in oktober, en de jaarprognose voor de productie blijft op 510 miljoen ton. De korting op Russische grondstoffen zal geleidelijk afnemen naarmate de markt zich aanpast, aldus Alexander Novak.

Bron: Kommersant

open oil logo
0
0
Voeg een reactie toe:
Bericht
Drag files here
No entries have been found.