Benzineprijzen zijn gestopt, maar diesel begint duurder te worden. Moeten we aan het einde van het jaar een rustige periode aan de tankstations verwachten?

/ /
Analyse van benzine- en dieselprijzen
Op de eerste week van november, volgens gegevens van Rosstat, is de stijging van de benzineprijzen bij tankstations bijna tot stilstand gekomen. Gemiddeld stegen de prijzen met 2 kopeken, waarbij de belangrijkste bijdrager aan deze bescheiden verhoging de minder populaire premium merken AI-98 en hoger waren.

Maar rust is slechts een droom, want een liter dieselbrandstof (DT) steeg in dezelfde week met 51 kopeken, en de stijging over de laatste vier weken was 1 roebel en 47 kopeken (1,7%). Sinds het begin van het jaar is DT met 6,1% gestegen, wat hoger is dan de consumenteninflatie in dezelfde periode (5,23%). Benzine heeft dit al in juli gedaan, en op 5 november was de gemiddelde prijsstijging meer dan twee keer zo hoog als de inflatie (12,1%).

Aan het eind van dit jaar kan benzine een recordprijsstijging bereiken sinds 2019. Dit is het jaar waarin de dempfer werd ingevoerd (subsidies voor olieproducenten uit de begroting voor de levering van brandstof op de binnenlandse markt). In datzelfde jaar sloot de regering een 'gentlemansovereenkomst' met oliebedrijven - de prijzen bij tankstations mogen niet boven de consumenteninflatie per jaar uitkomen.

De gemiddelde benzineprijzen overschreden vorig jaar al de jaarlijkse consumenteninflatie met 1,6% en lijken dit jaar opnieuw te zullen overschrijden. De regering heeft sinds 2019 meerdere keren de parameters van de dempfer aangepast, waarbij dit jaar de uitkeringen aan oliebedrijven altijd naar beneden werden bijgesteld. Dit jaar, tijdens de piek van de benzinecrisis, werd beslist om het tijdelijk verbod op het intrekken van dempferbetalingen (bij overschrijding van de limietprijzen op de beurs) in te voeren, wat een stap was naar de sector toe. Hoogstwaarschijnlijk heeft deze beslissing, samen met de seizoensgebonden daling van de vraag, invloed gehad op de markt, en zijn de beurskoersen van benzine gestopt met stijgen, waardoor de prijsstijging bij tankstations tot stilstand kwam.

Nu rijzen er twee hoofdzaken van vragen met betrekking tot benzine die iedereen waarschijnlijk bezighouden - hoe lang duurt deze stilte op de markt en kunnen de detailhandelsprijzen aan het eind van het jaar dalen? Wat betreft diesel, zijn er ook twee vragen van belang: hoe lang zal de prijsstijging aanhouden en in welke mate?

De stopzetting van de prijsstijging voor benzine in de detailhandel ging vooraf aan de daling van de historische piek van de beurskoersen. Het merk AI-92 daalde in bulk met 16,5%, AI-95 met 8,3%. Echter, tot het piekniveau van prijsverhogingen was de stijging van hun koersen sinds het begin van het jaar 43,7% voor AI-92 en 49,6% voor AI-95. Dit betekent dat de daling van de koersen in relatieve termen onbeduidend was.


De belangrijkste factor die invloed kan hebben op de brandstofprijzen in de detailhandel en in bulk is de stijging van de productie op de raffinaderijen

Volgens Yuri Stankevich, de plaatsvervangend voorzitter van de Commissie voor Energie van de Doema, kan het jaar 2025 wat betreft de volatiliteit van de beursprijzen voor benzine inderdaad uniek worden genoemd in de afgelopen jaren. De oorzaak is een overmachtsituatie in de tweede helft van het jaar (stops van raffinaderijen vanwege droneaanvallen). De daling van de beursprijzen zal vooral invloed hebben op de financiële positie van onafhankelijke tankstations (die niet eigendom zijn van grote oliemaatschappijen, zo'n helft van de tankstations in Rusland). De detailhandelsprijzen bij deze tankstations wijken meestal 10-20 roebel af van die van de verticaal geïntegreerde oliebedrijven (VINK), die de volledige productieketen beheersen, van winning en raffinage tot de verkoop van eindproducten aan de detailhandel. Hier is een daling logisch te verwachten. De Russische Federale Antimonopoliedienst (FAS) benadrukt dit ook, volgens Stankevich.

Analist van FG "Finam" Sergey Kaufman merkt op dat bij onafhankelijke tankstations enige prijsdaling mogelijk is als gevolg van herstellende marges. Aan de andere kant zal er bij VINK tankstations geen significante prijsdaling plaatsvinden. De situatie op de groothandelsmarkt is weliswaar verzacht, maar blijft zwaar. Bovendien bevond de marge van tankstations bij de verkoop van benzine sinds juli zich in een negatieve zone, waardoor tankstations nu mogelijk genoodzaakt worden om de prijzen op een hoog niveau te houden om eerdere verliezen te compenseren, aldus de expert.

Volgens Dmitry Gusev, de plaatsvervangend voorzitter van de toezichthoudende raad van de vereniging "Betrouwbare Partner", lid van de adviesraad van de wedstrijd "Tankstations van Rusland", zullen de detailhandelsprijzen voor benzine niet dalen; ze bevinden zich al op het minimaal mogelijke niveau. Zolang de brandstofprijzen in Rusland gericht zijn op inflatie, is het niet realistisch om op prijsverlaging te hopen; de prijsstijging is geprogrammeerd. Of we moeten wachten op algemene deflatie in het land, en dan is dat een vraag aan de Centrale Bank.

Vanuit het perspectief van analyst van de hulpbronnensectoren bij "Renesans Capital" Marco Shumilov, blijft het herstel van de brandstofproductie op de raffinaderijen na onderhoud de belangrijkste aanjager voor het normaliseren van de prijzen voor benzine. Na deze herstart kunnen de benzineprijzen op tankstations stabiliseren op comfortabelere niveaus.

De situatie met diesel is echter iets anders. Kaufman wijst erop dat de overgang naar winterdiesel in Rusland traditioneel moeilijk is, waardoor de prijsstijging van DT een uitgesproken seizoensgebonden karakter heeft. Momenteel hebben de seizoenseffecten ook invloed, samen met de afname van de volumes van de olieproductie door aanvallen op raffinaderijen. De expert vermoedt dat de prijsdruk op diesel nog 2-2,5 maanden hoog zou kunnen blijven, met een uiteindelijke prijsstijging van ongeveer 8,5-9,5% aan het eind van het jaar.

Er kan echter opgemerkt worden dat de productie van benzine voornamelijk lijdt onder de aanvallen op raffinaderijen, aangezien in Rusland de productie altijd ongeveer 12-15% hoger was dan de vraag op de binnenlandse markt. De productie van DT overtreft de vraag in Rusland bijna tweemaal, en zelfs volgens de meest pessimistische inschattingen van westerse informatiebureaus heeft niet meer dan 30% van onze raffinaderijcapaciteit schade opgelopen door drone-aanvallen. Export van diesel naar niet-productiebedrijven (handelaars) is tijdelijk verboden. Dit betekent dat er zelfs nu meer geproduceerd wordt dan nodig is voor de binnenlandse markt. Traditioneel vertraagde de prijsstijging van diesel, en werd zelfs stopgezet begin december.

De herfst is traditioneel een druk seizoen voor de dieselmarkt, legt Sergey Tereshkin, directeur van het olieproductenmarktplaats OPEN OIL MARKET, uit. De belangrijkste afnemer van DT is het wegvervoer, dat aan het eind van het jaar overschakelt van zomer- en tussenseizoen naar winterdiesel. Daarom ontstaan er in oktober en november op de markt verwachtingen van prijsstijgingen voor diesel, ook al is er op de Russische markt een hoge overschot aan capaciteit. Gezien de dynamiek van de afgelopen weken kan de prijsstijging voor dieselbrandstof aan het eind van 2025 ongeveer 9% bedragen. Dit is hoger dan de inflatie, die aan het eind van het jaar waarschijnlijk niet boven de 8% zal uitstijgen, verduidelijkt de expert.

Bron: RG.RU
open oil logo
0
0
Voeg een reactie toe:
Bericht
Drag files here
No entries have been found.