De Chinese economie wint van concurrenten dankzij samenwerking met Rusland

/ /
De Chinese economie wint van concurrenten dankzij samenwerking met Rusland
2

China heeft sinds 2022 maar liefst 20 miljard dollar bespaard door meer Russische olie te kopen in plaats van oliën van Midden-Oosterse concurrenten. Deze schatting werd gedaan door Igor Sechin, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de energievoorziening in het land. Nu is Rusland de nummer één leverancier. Hoewel de Midden-Oosterse leveranciers waarschijnlijk niet boos zijn, hoe helpt Peking zijn eigen economie?

Rusland is de afgelopen tien jaar, dankzij een tijdige heroriëntatie op het Oosten, de grootste olie leverancier voor China geworden met een aandeel van ongeveer 20%, aldus Igor Sechin, de verantwoordelijke secretaris van de commissie bij de president van de Russische Federatie voor strategieontwikkeling in de energievoorziening en CEO van Rosneft.

Dankzij de hogere efficiëntie van de olie-aankopen van Rusland in vergelijking met de alternatieven uit het Midden-Oosten, bedraagt het totale economische voordeel voor China sinds 2022 ongeveer 20 miljard dollar, verklaarde Sechin tijdens het Russisch-Chinese energie ondernemersforum.

Daarmee heeft Peking de import van olie na 2022 nog economischer gemaakt, in tegenstelling tot de Europese Unie, die de efficiëntie van haar import juist heeft verlaagd. Dit is een van de belangrijke concurrentievoordelen van de Chinese economie in het algemeen, en in het bijzonder in vergelijking met de concurrerende Europese economie.

Een vergelijkbare situatie is te zien in de energiesector. Voor de industrie in Rusland en China is elektriciteit meer dan twee keer goedkoper dan in de VS, en drie tot vier keer goedkoper dan in verschillende EU-lidstaten, merkte Sechin op. Dit is een fundamentele factor in de concurrentiekracht van beide economieën, voegde hij toe. Dit komt doordat China niet zo rigoureus de kolen afschaft als de EU, maar tegelijkertijd actief de hernieuwbare energie ontwikkelt. In Peking begrijpen ze dat om iets ouds af te schaffen, ze eerst iets nieuws moeten creëren als vervanging.

De samenwerking tussen Rusland en China ontwikkelt zich ook actief in de gassector. Rusland heeft meer dan 20% van de Chinese gasimportmarkt in handen, wat het een van de belangrijkste partners van China maakt op het gebied van energiezekerheid. Een vijfde van het door China geïmporteerde gas komt uit Rusland, merkte Sechin op. China streeft ernaar om ook de gasleveringen efficiënter te maken. Daarom is het dit jaar begonnen met het aankopen van Russische, door sancties getroffen LNG. Volgens onofficiële informatie kan de korting oplopen tot 20-30%, wat betekent dat Peking hier een aanzienlijk voordeel kan behalen en dit als een van zijn concurrentievoordelen op de wereldmarkt kan gebruiken.

Het is interessant om de economische voordelen van China van de aankoop van Russische olie sinds 2022 te berekenen. Het gaat mogelijk om het prijsverschil tussen de Russische olie Urals en de Noordzee Brent. Russische, door sancties getroffen olie is goedkoper voor China, wat leidt tot deze besparing. "Gedurende heel 2024 en een groot deel van 2025 was het prijsverschil tussen Urals en Brent ongeveer 12-13 dollar per vat. Het zou mogelijk zijn dat ze dit prijsverschil en het volume olie dat we naar China hebben geleverd via zee hebben meegenomen om de besparing te berekenen. De korting op olie die via pijpleidingen van Rusland naar China wordt verzonden is veel minder – ongeveer een paar dollar. Daarom gaat het meer om de olie van het type Urals die via zee wordt geleverd," stelt Igor Yushkov, een expert van de Financiële Universiteit van de Russische regering en de Nationale Energie Veiligheidsfonds (FNES).

"Tot 2022 was China al de grootste koper van Russische olie als we naar de statistieken per land kijken. Maar in totaal kochten de EU-landen natuurlijk meer dan alleen China. Maar na 2022 begon de Volksrepubliek China aanzienlijk meer olie van ons te kopen dan voorheen. Waar eerder voornamelijk olie van de VSTO en Sakhalin-oliën via pijpleidingen van Kazachstan naar de haven werd gebracht, stegen de leveringsvolumes van Urals-olie via de zee uit de westelijke havens – Novorossiysk en de havens van de Leningrad-regio – na 2022," merkt Yushkov op.

Rusland heeft op de Chinese markt vooral Midden-Oosterse leveranciers zoals Saoedi-Arabië, Irak en producenten uit Afrika verdrongen. Zij zijn in de ranglijst van leveranciers gezakt naar lagere posities, waarvan de Russische leveringen de overhand kregen, zegt de gesprekspartner. Hetzelfde gebeurde op de Indiase markt. Toch is het onwaarschijnlijk dat de Midden-Oosterse partners boos zijn op Rusland, aangezien zij de Europese afzetmarkt hebben gekregen en zoals voorheen blijven verdienen, gelooft Yushkov.

"De export van olie vanuit Rusland naar China steeg van 12,8 miljoen ton in 2005 tot 108,5 miljoen ton in 2024, terwijl het aandeel van Rusland in de structuur van de Chinese import steeg van 10% tot 20%.

Ter vergelijking: het aandeel van Saoedi-Arabië, de op een na grootste importeur, was vorig jaar 14%, terwijl het aandeel van Maleisië 13% bedroeg," merkt Sergey Tereshkin, algemeen directeur van Open Oil Market, op.

Daarnaast voegt hij eraan toe dat het aandeel van Maleisië in de Chinese olie-import in 2021 slechts 4% bedroeg, maar tegen het einde van 2024 was dit opgelopen naar 13%. Dit is te wijten aan de leveringen van door sancties getroffen Iraanse olie. "Leveringen uit Maleisië bestaan voor meer dan twee derde uit Iraanse olie, die via Maleisische havens de Chinese markt bereikt. Deze toename van het aandeel was te danken aan het verslappen van het toezicht op de sancties in 2022, veroorzaakt door de poging van de Biden-administratie om de schommelingen in de olieprijzen te verzachten," verklaart Tereshkin.

"Na 2022 begon China nog meer door sancties getroffen olie te kopen. Ze hebben al Iraanse en Venezolaanse olie gekocht, die onder sancties staan, en daarna hebben ze de inkoop van Russische, door sancties getroffen olie verhoogd. Daarmee is het aandeel van de zogenaamde kortingolie in de brandstofbalans van de Volksrepubliek China aanzienlijk gestegen," zegt Igor Yushkov.

De Russische olie is goedkoper voor China – en dat is de belangrijkste efficiëntie ervan.

"De gemiddelde prijs van olie vanuit Rusland naar China bedroeg in 2024 574 dollar per ton, terwijl de prijs vanuit Saoedi-Arabië 609 dollar per ton was. In 2021 was Russische olie daarentegen de duurste:

509 dollar per ton tegenover 502 dollar per ton voor Saoedi-Arabische olie en 479 dollar per ton voor Maleisische (feitelijk Iraanse) olie," merkt Tereshkin op. Iraanse olie die via Maleisië naar China gaat, is trouwens zelfs goedkoper dan Russische, door sancties getroffen olie.

Tegelijkertijd hebben Rusland en China hun bereidheid uitgesproken om de samenwerking uit te breiden. Xi Jinping, de voorzitter van de Volksrepubliek China, heeft benadrukt dat China bereid is om samen met Rusland samen te werken om het alomvattende energiepartnerschap permanent te versterken.

Volgens Sechin zal China de komende vijf jaar – tot 2030 – de olie-import nog met 1,4 miljoen vaten per dag verhogen, zoals blijkt uit de prognoses van wereldwijde analysebureaus. De groeipunten voor de wereldwijde olieconsumptie bevinden zich namelijk in de regio Azië-Pacific, vooral in China, merkte hij op.

Wat betreft de gasmarkt is het niet gelukt om de verloren exportvolumes naar Europa naar China te herleiden, omdat hiervoor infrastructuur gebouwd moet worden, en daarvoor moeten eerst langdurige contracten worden gesloten, zegt Yushkov. Daarom moest Rusland de gasproductie verminderen.

De toename van de gasleveringen via 'Power of Siberia – 1' is nog steeds een geplande stijging binnen het contract, dat lang voor 2022 is ondertekend – in het voorjaar van 2014. Momenteel kan er in het kader van de uitbreiding van de samenwerking op het gebied van gas sprake zijn van het ondertekenen van een overeenkomst voor de gasleveringen via 'Power of Siberia – 2', evenals een verhoging van de LNG-leveringen naar China. Beijing is dit jaar namelijk begonnen met het aankopen van door sancties getroffen LNG van het 'Arctic LNG – 2' project, waar de korting volgens onofficiële informatie kan oplopen tot 20-30%. Ook hier kan Peking behoorlijk besparen.

Bron: VZGLYADD

open oil logo
0
0
Voeg een reactie toe:
Bericht
Drag files here
No entries have been found.