
In Rusland is de nieuwe recyclingsheffing van kracht die de kosten van buitenlandse voertuigen met meer dan 160 pk aanzienlijk verhoogt. Analyse van de wijzigingen, invloed op kopers en prijsprognoses tot 2030.
Vanaf 1 december 2025 is de vernieuwde berekening van de recyclingsheffing voor geïmporteerde personenauto's in werking getreden. Volgens de nieuwe regels wordt de basisheffing van 20.000 roebel verhoogd met coëfficiënten die niet alleen afhankelijk zijn van de cilinderinhoud, maar ook van het vermogen van de motor. Dit betekent dat voertuigen met een vermogen van meer dan 160 pk nu onder commerciële tarieven vallen – de heffing zal stijgen tot honderden duizenden of zelfs miljoenen roebels in plaats van de eerdere enkele duizenden.
Tegelijkertijd blijft de belasting op voertuigen met een motor tot 160 pk voordelig – volgens de overheid behoort ongeveer 80% van het wagenpark tot deze categorie. Dergelijke voertuigen worden belast met het oude lage tarief (3.400 roebel voor nieuwe modellen en 5.200 roebel voor voertuigen ouder dan 3 jaar). Desondanks leidt de combinatie van de nieuwe recyclingsheffing en de bestaande douanerechten tot een aanzienlijke stijging van de kosten voor het importeren van buitenlandse voertuigen.
Voor wie en hoe hoog zullen de prijzen van buitenlandse voertuigen stijgen
De nieuwe regels treffen vooral populaire voertuigen in Rusland van de middelgrote en premiumklasse met motoren van meer dan 160 pk. Bijvoorbeeld:
- Toyota Camry 3.5: extra recyclingsheffing van ongeveer 2,9 miljoen roebel (bijna gelijk aan de prijs van de auto zelf).
- Kia K5: extra ~795.000 roebel.
- BMW M5: extra ~4,0 miljoen roebel.
- Lixiang L9: de recyclingsheffing steeg van 3.400 roebel naar bijna 2,0 miljoen roebel.
Deze voorbeelden illustreren de schaal van de prijsstijging: de uiteindelijke prijs voor het kopen van een buitenlandse auto samen met de nieuwe heffing zal vele malen hoger zijn dan voorheen.
Vragende vraag vóór de verhoging
De verwachtingen van een scherpe prijsstijging hebben een run op de markt veroorzaakten nog vóór de officiële invoering van de wijzigingen. In oktober 2025 viel ongeveer 12% van alle verkopen van lichte voertuigen onder de "grijze" import (bijna 19,7 duizend auto’s), omdat kopers probeerden voertuigen onder de oude regels te importeren. De douanes in het Verre Oosten hebben overgeschakeld op een 24-uursregeling om zoveel mogelijk voertuigen voor 1 december te verwerken.
Tegelijkertijd bereikten de verkopen van nieuwe lichte voertuigen in oktober een historisch hoogtepunt van 171.200 stuks – het hoogste aantal in de afgelopen 3,5 jaar. Daarbij steeg de gemiddelde aankoopprijs zonder de eerdere kortingen en promoties in drie maanden tijd met ongeveer 20%. Dit bevestigt de hoge kortetermijneis en de bereidheid van de bevolking om aankopen te doen vóór de scherpe wijziging van de voorwaarden.
Doelstellingen van de overheid: bescherming van de auto-industrie en inkomsten voor de begroting
In officiële uitspraken wordt de nieuwe recyclingsheffing gepositioneerd als een instrument ter ondersteuning van de binnenlandse auto-industrie. Volgens eerste vice-premier Denis Manturov is de nieuwe regeling bedoeld om de lokale productie van voertuigen in Rusland economisch voordeliger te maken dan import. Minister van Industrie en Handel Anton Alikhanov merkte op dat voertuigen tot 160 pk ongeveer 80% van het wagenpark uitmaken, waardoor de meeste particuliere kopers "niet worden geraakt" door de nieuwe regels. President Poetin sprak ook over de noodzaak van een recyclingsheffing ter ondersteuning van lokale producenten.
Tegelijkertijd kan de begroting door de vermindering van de import van buitenlandse voertuigen aanzienlijk verlies lijden. Volgens schattingen van experts kunnen de jaarlijkse verliezen aan inkomsten oplopen tot 300 miljard roebel (ter vergelijking: in 2024 bracht de recyclingsheffing ongeveer 1,1 biljoen roebel in de federale begroting, waarvan meer dan 600 miljard werd gegenereerd via import).
Gevolgen voor kopers en de markt
De stijging van de recyclingsheffing zal onmiddellijk de "toegangsdrempel" tot de markt van tweedehands buitenlandse voertuigen verhogen en veel modellen onbetaalbaar maken voor particuliere kopers. Gewone consumenten zullen ermee te maken krijgen dat de prijzen van voertuigen aanzienlijk stijgen: de recyclingsheffing zal een aanzienlijk deel van de uiteindelijke prijs uitmaken. Dit zal leiden tot een daling van de vraag naar buitenlandse voertuigen van gemiddelde en hoge vermogens en particuliere autobezitters aanmoedigen om goedkopere voertuigen met motoren tot 160 pk of lokale analogen te kiezen.
In het algemeen betekent dit dat er een grootschalige herstructurering van de markt aanstaande is: buitenlandse merken zullen marktaandeel verliezen, terwijl lokale productie een extra stimulans kan krijgen. Volgens schattingen van het ministerie van Industrie en Handel kunnen de verkopen van personenauto's in 2025 met 13–16% dalen (tot 1,3–1,35 miljoen stuks), wat de reactie van consumenten op de prijsstijging en de wijziging van de belastingdruk weerspiegelt.
Verdere dynamiek: recyclingsheffing tot 2030
De verhoging van de recyclingsheffing zal hier niet eindigen. Al vanaf 1 januari 2026 stijgen de tarieven met nog eens 25%, en vervolgens is er tot 2030 een jaarlijkse indexatie van 10–20% voorzien. Volgens schattingen van experts, als dit schema wordt aangehouden, zal de heffing op de krachtigste buitenlandse voertuigen tegen het einde van het decennium meer dan 10 miljoen roebel bedragen, wat het economisch onvoordelig maakt om deze te importeren.
- Vanaf 1 januari 2026 stijgen de tarieven voor de recyclingsheffing met 25%.
- Jaarlijkse indexatie van 10–20% in de jaren 2027–2030.
- Tegen 2030 zal de recyclingsheffing op voertuigen van meer dan 493 pk meer dan 10 miljoen roebel bedragen.
Conclusies
De nieuwe regels voor de berekening van de recyclingsheffing hebben de voorwaarden voor het importeren van buitenlandse voertuigen in Rusland radicaal veranderd. Nu hangt de prijs van een geïmporteerde auto niet alleen af van de cilinderinhoud, maar ook van het motorvermogen, wat heeft geleid tot een snelle prijsstijging voor veel modellen. Op korte termijn zal dit de toegang tot dure buitenlandse voertuigen beperken en de vraag naar goedkopere analogen vergroten. Op lange termijn zal dit de voordelen van binnenlandse producenten bevestigen en de aanwezigheid van krachtige buitenlandse voertuigen op de markt verminderen.
Voor investeerders betekenen deze veranderingen een herstructurering van de automarkt in Rusland en de GOS-landen. Buitenlandse merken zullen marktaandeel verliezen, terwijl investeringen in lokale assemblages aantrekkelijker kunnen worden. Tegelijkertijd kan het totale volume van autoverkopen afnemen: het bezit van een krachtige buitenlandse auto zal een eenmalige luxe zijn door de verhoogde belastingdruk en beperkingen op import.